onsdag 29 april 2009

Vi hade iaf tur med vädret!

Som varje vår for vi upp till Abisko för ett par dagars fiske. Onsdagen klockan 14 var vi äntligen framme. Efter ett skrovmål på Kirunas bästa hamburgerbar "Empes" så kunde vi börja fiska. Första dagen och vi startade lite lätt. Det blåste och regnade. Vädret var skit och jag gick snabbt in i arken. Där inne satt jag men inget resultat det verkade ge.
Dag blev kväll och vi bestämde oss för att gå till sängs. Dagen därpå gick vi upp ganska tidigt för att fiska. "The morning time is the right time" tänkte jag och satt ner grejerna i hålet. Där satt jag på helspänn och till sist kom den. Årets första sängröding. Den är tillägnad till Anders.RDet var en liten men söt rackare. Efter denna kom även ett par till i ungefär samma storlek. Jag fortsätter att kika och efter ett tag simmar det förbi en fisk. Jag tänkte högt för mig själv att det var mig en konstig Röding. Sedan kommer den tillbaka. Då ser jag att en Sik har lockats dit av min stora Rödingpirk. Denna hugger inte tänkte jag eftersom att kroken var gigantisk. Efter ca. 5 Minuters tvekande så tog den faktiskt. Detta var min första Sik och det innebär Personbästa, trevlig art! Det blåser hemskt fortfarande. Jag går till några bekantas ark som står en bit längre ut för att testa fiskelyckan. På detta ställe var det djupt och stenbotten. Började med att fiska någon decimeter ovanför botten. En fin fjällröding som mitt ögonmått uppskattar till ca. 35 cm glider förbi men hugger desvärre inte. Jag vevar upp ett par meter och fiskar på detta djup. Direkt visar en fager Röding intresse. Denna Rödingen var med Huggvillig och där satt den! Under dagen drog vi ett par fina fjällrödingar och kvällen var kommen. Jag satt flera timmar i arken och kollade ner i hålet. Mitt i mina fantasier cruisar det sakta förbi en grotesk Lake i mitt hål. Detta skulle nog ha varit personbästa om den skulle tagit min lilla maggotkrok. Direkt efter detta börjar jag att utöva riktat fiske efter Lake. En liten Rödingfil'e och räkor. Detta lurar en Lake av mindre kaliber. Robert som bland andra var med mig på resan drar även en Lake på ca. 1 kilogram denna kvällen. Han lyckas alltid få Lake trots att han påstår att han hatar fisken. Efter denna dag får vi inte så mycket mer fiske gjort. Det regnar och blåser konstant resten av tiden vi har kvar. Vi han med en kort tur till Stordalssjön där Robert lyckas kroka en vacker Röding på drygt 7-8 hg. Gratulerar! Längtar redan till nästa års tur. Skitfiske på er MVH. Ricke!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar