måndag 20 april 2009

Du är konstig!

Du är ju konstig!
-Det har jag från många håll fått höra. Inte bara i fiske synpunkt.

För ca. 3 år sedan. Då var jag en klassisk flugfiskare. Jag stod och svingade småa flugor med lätt utrustning. Det jag ville ha var egentligen Harr och Öring.
Sedan upptäckte jag att jag var en väldigt "allround" fiskare.
Nu vill jag fiska allt. Framförallt med fluga men även många andra metoder.
T.e.x Mete, Isfiske, Jerkbait osvosvosv.

Varför andra sportfiskare påstår att jag är konstig har jag egentligen inget svar på.
Kanske är det för att jag många gånger påstått att Laken är en av våra absolut vackraste
fiskar.
Okej. När jag tänker efter så är det till stor del för att jag vill argumentera.
Men jag tycker fortfarande att den är en av våra absolut vackraste, coolaste och mest mystiska fiskar.
Nu påstår jag inte att Laken är vackrare än Lax, Öring, Harr, Röding, Abborre, Sik, Gädda, Id, Braxen osv.
Nej, jag tycker nog helt enkelt att alla våra fiskarter är otroligt vackra.

Jag är inte sportfiskare för att jaga stor fisk.
Missuppfatta mig rätt nu. Klart att jag fiskar för att få stor fisk men jag fiskar lika mycket för upplevelsen.

UPPLEVELSEN
I Lakfiske. Dra ut på kvällen / natten. Det är helt mörkt. Pannlampa och marschaller.
Kyla, Besvärliga fiskar. Men ack så roligt.

I Laxfiske. Fiska sig ner efter en stenig älv med tung tvåhandsutrustning, stora flugor.
40 Timmars nötande per 1 Lax i våra svenska Laxälvar.

Detta var två exempel på två stycken helt olika fisketekniker.
Hur många tror ni lockas av detta innan de testat?
Fara ut i en massa minusgrader på svarta kvällen.
Fiska i fyrtio timmar för att få en Lax. Ibland mer och ibland betydligt mindre.

Jag som många andra hänger på forum. Såsom edge, fiskesnack och sportfiskeforum.
Där finns det otroligt mycket hjälp att få! Jag har lärt mig grymt mycket på internet.
Men på dessa forum finns även väldigt dryga människor. Öh, varför tog du upp den fisken?
osv.
Jag är en pojke som i stort sett _BARA_ bedriver C&R Som betyder på ett ungefär:
Fiska upp fisken, behandla den med respekt och återutsätt den!
Men bara för det dömmer jag ingen som fiskar för att äta.

Nog om detta. Här sitter jag med en Ettan lös i käften och skriver.
Samtidigt som jag lyssnar på Laakso och binder flugor.
Om 2-3 Veckor börjar nämnligen Idfisket längs Alterälven.

Hur kul är det inte att stå utvadad med lätt utrustning och dra Id?
- Det vet jag inte för jag har aldrig försökt.
Men jag har fått order att binda färgglada streamers, förtyngda!
Detta är någonting jag ser fram emot. Lär kunna komma upp en film om detta med framöver.

En sak till som jag tycker är värd att nämna är att om två dagar.
Då drar jag till fjälls för att fiska Fjällröding och Lake. Det ska bli riktigt trevligt!

Rapport kommer självklart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar