tisdag 3 mars 2009

Redan slut?



Jag kom ihåg det som igår. 22 December 2008. Kan väl kalla det för mitt första riktade fiske efter Lake. Det var mörkt och blåsigt. Vi satt i många timmar utan den minsta kontaknten med fisk. Det var rent utsagt en väldigt dryg tur. Mitt inne i en konversation om gymnasieval och blivande skola (forshagaakademin) Så "pang" Upp kommer en Lake och den var STOR. Specieltför mig som knappt sett en Lake innan denna. Laken, Lota Lota, En av våra absolut vackraste fiskar. Vi bara kollade på den, länge. Vågen sjönk till exakt 3090g. Det var en av mina lyckligaste dagar under detta besvärliga år. Veckorna gick och bompassen flög förbi. Tillslut var det Januari månad 2009. Ett pass som såg ut att sluta resultatlöst. Men icket, våran Lakdvala väcks av ett pingel "pling, pling" Fisk (?) Laken hade slängt sig över min gode fiskebroders angeldon. En minst sju kilo tung klump lättade från kroppen när vi både sprang mot angeldonet för att drilla fisken. Fisken var dock ej stor men vi spekulerade om att två veckor från idag borde alla dessa Lakar kommit upp hit för att leka! 2 Veckor senare var man där igen. Ett par utsatta Angeldon och varsitt spö i handen. Och Lakar fick vi. Vackra, tjocka, tunna, långa osv. Vi hade kul många veckor framöver och började såsmåningom att filma våra Lakeskapader (Kommer upp här om vi någonsin blir klara). Vi fick ett gäng fina lakar 2,2-2,3-2,4-2,5 osv. Den 28 Februari, dagen efter min födelsedag for jag och min käre far ut för att lura en och annan lake. Endast två stycken Lakar denna tur. Nu får man inse att denna tur avrundade dessa månader med lakfiske för våran del. Lakarna har nu gjort sitt och börjar att dra sig tillbaka för att nästa år i Januari månad återigen stiga för att utgöra sina lekbestyr. Tack alla Lakar, på återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar